Tuesday

Soalan Lazim

SOALAN LAZIM TONE EXCELA) Pendaftaran
  1. Mendaftar sebagai ahli baru dan ahli rujukan dalam sistem Tone Excel.
    • Pembelian simkad Tone Excel bernilai RM90 dari Cawangan atau Pusat Servis mahupun di Ibu Pejabat.
    • Borang pendaftaran Tone Excel perlu dilengkapkan dan dihantar kepada cawangan atau pusat servis mahupun di Ibu Pejabat menerusi emel atau fax bagi proses pendaftaran.
B) Akaun Tone Excel
  1. Mendaftar masuk ke akaun Tone Excel?
    • Laman sesawang www.toneexcel.com
    • Taipkan nama pengguna (Nombor kad pengenalan / pasport dan kata laluan.
  2. Lupa kata laluan atau akaun disekat.
    • Panggilan kepada pengawai khidmat pelanggan di talian + 603-2780 3868 dari pukul 9 pagi hingga 12 tengah malam SETIAP HARI, TERMASUK CUTI UMUM !!!
    • Ataupun emel kepada kami di hq.care@tonegroup.net
  3. Mengemaskini maklumat diri (Profil, maklumat perbankan, benefisiari dan kata laluan) dalam sistem Tone Excel
    • Ya, anda boleh
      • Laman sesawang www.toneexcel.com
      • Taipkan nama pengguna (Nombor kad pengenalan / pasport dan kata laluan.
      • Kemaskini profil di “Mengemaskini Profil”
      • Kemaskini maklumat perbankan di “Mengemaskini Maklumat Perbankan”
      • Kemaskini maklumat benefisiari di “Mengemaskini Maklumat Benefisiari”
      • Menukar kata laluan di “Pertukaran Kata Laluan”
  4. Untuk menyemak rangkaian dan pernyataan.
    • Laman sesawang www.toneexcel.com
    • Taipkan nama pengguna (Nombor kad pengenalan / pasport dan kata laluan.
    • Semak rangkaian anda di “ Paparan Genealogi (Tahap Universiti)”.
    • Semak penyata gaji di “Penyata Gaji”.

C) Komisen
  1. Apakah keperluan minima kelayakkan?
    • Tambahnilai minima sebanyak RM20 dalam 1bulan dan terus menikmati komisen.
  2. Adakah pindahan kredit diterima?
    • Tidak. Anda boleh memindahkan kredit kepada pengguna Tune Talk, tetapi tidak akan dikira sebagai tambahnilai. Maka, peratusan komisen tidak akan dikira.
  3. Mengapa saya tidak dapat komisen?
    • Berikut adalah 4 alasan mengapa tidak dapat komisen :
      • Tidak memenuhi syarat minima komitmen sebanyak RM20
      • Jumlah komisen kurang dari RM30
      • Servis mobil Tune Talk juga akaun Tone Excel telah tamat
      • Maklumat akaun perbankan tidak lengkap. Sila kemaskini
  4. Bagaimana ingin menyemak komisen di dalam akaun?
    • Laman sesawang www.toneexcel.com
    • Tekan pada “Cetakan”
    • Pengguna boleh melihat jumlah bonus terkumpul dan tambahnilai peribadi
  5. Mengapa tambahnilai peribadi tidak dikemaskini di dalam sistem?
    • Semak bila tambahnilai peribadi dilakukan
    • Semak “ Kemaskini Terbaru” di cetakan terkumpul
    • Pastikan tarikh tambahnilai sebelum atau selepas
    • Jika tambahnilai dilakukan sebelum tarikh cetakan, sila hubungi pengawai khidmat pelanggan kami di talian + 603-2780 3868 dari pukul 9 pagi hingga 12 tengah malam SETIAP HARI, TERMASUK CUTI UMUM !!! 
  6. Bilakah bonus akan dibayar bagi bonus tambahan?
    • Bonus tambahan dibahagi kepada 2 jadual pembayaran
      Sim kad yang didaftarkan semasa waktu berikutPembayaran Bonus
      1h hingga 15hb setiap bulanPembayaran di akhir bulan pada bulan yang sama
      16hb sehingga akhir bulan untuk setiap bulanPembayaran pada setiap 11hb di bulan berikutnya


  7. Mengapa Bonus Fast Track saya tidak termasuk dalam sistem?
    • Rujukan ahli baru anda masih belum membuat telefon pertama memanggil / sms. Sila pastikan bahawa ahli rujukan anda berbuat demikian.
  8. Bagaimana komisen itu akan dibayar?
    • Komisen akan dimasukkan ke akaun bank mereka apabila mencapai RM30 atau melebihi kadar RM30.
    • Jika bonus kurang dari RM30, bonus akan dibawa ke bulan berikutnya.
    • Pembayaran diberi pada 21hb bulan berikutnya.
  9. Saya tidak mempunyai akaun bank, bagaimana bonus diberikan kepada saya?
    • Pergi ke laman web www.toneexcel.com
    • Muat turun Borang Akaun Pihak Ketiga, cetak dan isikan borang.
    • Hantar Borang Akaun Pihak Ketiga yang lengkap ke Ibu Pejabat melalui email dihq.care@tonegroup.net atau fax ke nombor 0390540278 dengan salinan Kad Pengenalan / Pasport untuk kedua-dua pihak yang terlibat.
  10. Adakah terdapat sebarang caj untuk transaksi bank?
    • Setiap transaksi yang dibuat melalui bank akan dikenakan caj sebanyak RM3.
  11. Adakah saya mendapat komisen jika saya tidak mempunyai ahli bawah rujukan saya?
    • Jika anda tidak mempunyai ahli bawah rujukan, anda tidak akan mendapat apa-apa komisen kecuali mata terkumpul Tune Talk dari tambah nilai yang anda telah dilakukan.
    • Anda akan mendapat komisen itu melainkan jika anda mempunyai ahli bawah rujukan dari setiap peringkat (peringkat 1 - 6%, peringkat 2 - 3% dan peringkat 3 - 11%) apabila mereka tambah nilai.
Kehilangan Sim kad
  1. Jika kad SIM saya hilang / rosak, apa yang saya perlu lakukan?
    • Membeli penggantian SIM RM10 di ibu pejabat atau Pusat Servis / cawangan berdekatan anda
    • Hantar e-mel maklumat seperti di bawah kepada hq.care@tonegroup.net
      • Nama:
        Kad Pengenalan / Pasport:
        Kekalkan nombor kad / Nombor Hilang: (Perlu di Status aktif)
        Nombor Siri Baru (Sim Baru): (Perlu berdaftar & dalam status aktif)
        Sertakan salinan Kad Pengenalan / Pasport:
        Penggantian SIM yang dibeli dengan siapa:

Sim kad telah luput tarikh
  1. Kad sim saya telah luput tarikh. Apakah yang perlu saya lakukan?
    • Panggilan kepada khidmat pelanggan Tone Excel di + 603-2780 3868 dari pukul 9 pagi hingga 12 tengah malam SETIAP HARI, TERMASUK CUTI UMUM !!! 
Pembatalan
  1. Saya ingin membuat apa-apa pembatalan kad, bagaimana?
Mengikut terma dan syarat 
SOALAN TEKNIKAL LAZIM TUNE TALK 
  1. Bagaimana untuk menyemak baki kredit?
    • Dari telefon anda tekan * 133 # dan tekan butang dail.
  2. Bagaimana saya menambah nilai akaun saya?
    • Tekan * 122 * <16 122="" 16="" contoh:="" dengan="" digit="" hantar="" ikuti="" kod="" pin="" span="" tekan="">

  3. Apakah yang perlu saya lakukan sekiranya saya tidak boleh menerima panggilan atau membuat panggilan keluar?
    • Anda boleh cuba langkah-langkah ini: -
      • Dari telefon anda, pergi ke tetapan.
      • Pilih tetapan rangkaian.
      • Pilih pilihan "MANUAL".
      • Rangkaian carian dan memilih selain pemberi perkhidmatan semasa anda (iaitu Maxis, Digi) sehingga pilihan anda ditolak.
      • Pilih lagi pilihan "MANUAL" dan memilih rangkaian Tune Talk atau Celcom.
      • Kosongkan semua senarai panggilan.
      • Tutup telefon mudah alih dan selepas 15 minit.
      • Cuba untuk membuat panggilan.
      • Jika masalah berterusan, sila hubungi Khidmat Pelanggan TuneTalk di 03-79490000. Anda akan mendapat bantuan segera dari 8:00pagi -10:00malam
  4. Apakah nombor yang perlu saya hubungi sekiranya saya mempunyai isu-isu teknikal berkaitan perkhidmatan saya?
    • Anda boleh menghubungi khidmat pelanggan Tune Talk dengan mendail 13100 atau 03-79490000. Anda akan mendapat bantuan segera dari 8:00pagi - 10:00malam
    • Sediakan maklumat seperti di bawah:
      • Nama
      • Kad Pengenalan / Pasport #
      • Nombor Telefon
  5. Apakah yang perlu saya lakukan sekiranya saya tidak boleh menghantar atau menerima sms?
    • Pergi ke tetapan mesej
    • Pilih mesej teks
    • Tukar nombor pusat APN / Perkhidmatan ke +60193900045
    • Simpan dan tutup telefon
    • Cuba hantar sms
    • Jika masalah tidak selesai, sila hubungi khidmat pelanggan Tune Talk di 03-
      79490000 atau 13100. Anda akan mendapat bantuan segera dari 8:00pagi - 10:00malam


  6. Bolehkah saya mengekalkan nombor sedia ada saya dari rangkaian lain?
    • Ya. Ia dipanggil ‘Mobile Number Portability (MNP)’; juga dikenali sebagai ‘Port-In’.
    • Anda boleh melakukannya sendiri atau anda boleh meminta pusat khidmat anda atau cawangan untuk melakukannya.
  7. Mengapa MNP (Port In) ditolak?
    • 3 kemungkinan untuk ‘Port In’ ditolak:
      • Maklumat yang didaftar untuk dua pembekal perkhidmatan tidak sepadan
      • Pemilihan pembekal perkhidmatan yang salah
      • Kad Pengenalan yang didaftarkan dalam Tune Talk dan pembekal perkhidmatan yang sedia adalah tidak sepadan.
  8. Apakah yang perlu saya lakukan sekiranya ‘MNP’ saya ditolak? Langkah-langkah seperti di bawah: -
    • Pergi ke penyedia perkhidmatan semasa.
    • Periksa dan sahkan nombor kad pengenalan dan nama berdaftar.
    • Maklumbalas kepada Tone Excel untuk memproses semula kembali selepas maklumat anda diperbetulkan.
Perkhidmatan

  1. Bagaimana saya ingin mengaktifkan GPRS?
    • Dari telefon, dail * 111 #
    • Menu akan muncul, pilih nombor 4 untuk Perkhidmatan, dan kemudian akan muncul menu sekali lagi.
    • Pilih nombor 1 untuk GPRS. GPRS akan diaktifkan secara automatik.

  2. Talian antarabangsa
    • Sekarang anda boleh terus berhubung semasa dalam perjalanan! Untuk memudahkan anda, semua pelanggan adalah secara automatik boleh menggunakannya dengan syarat perkhidmatan ini dan konfigurasi tidak diperlukan. Dan anda juga mempunyai pilihan untuk Terus Dail (di negara-negara terpilih) atau menggunakan pilihan Panggilan Kembali untuk penjimatan yang lebih besar. Untuk Maklumat lanjut, klik di sini,

  3. Kadar panggilan IDD
  4. Mel Suara
    • Bagaimana untuk mendapatkan mel suara?
      • Dail 13103 untuk mendengar mel suara anda
    • Bagaimana untuk membatalkan mel suara?
      • Pergi ke Tetapan> Tetapan panggilan> Panggilan Alih> Alihkan semua panggilan suara> Batal
  5. Bagaimana saya boleh dapatkan No. PUK jika kad sim saya disekat?
    • No. PUK anda dicetak pada sim kad anda yang mempunyai 8 digit nombor.
    • Hubungi khidmat pelanggan Tune Talk di 03-79490000 atau 13100.
  6. Bagaimana saya boleh mengaktifkan akaun ‘Tune Talk Selfcare’ saya?
    • Anda boleh mengaktifkan atau menetapkan semula akaun ‘Tune Talk Selfcare’ dengan mengikuti langkah-langkah ini:
      • Masukkan Simkad anda ke telefon mudah alih anda.
      • Buat panggilan keluar atau SMS kepada rakan-rakan anda.
      • Pergi ke website: www.tunetalk.com. untuk ‘Tune Talk Selfcare’
      • Daftar untuk pelanggan baru dan klik pada terlupa kata laluan sebagai log masa pertama.
      • Masukkan kad pengenalan / Pasport anda # dan nombor telefon mudah alih TuneTalk anda.
      • Klik set semula kata laluan atau Log Masuk.
      • Anda akan menerima kata laluan sementara anda tidak lama kemudian untuk Log Masuk ke dalam akaun ‘Tune Talk Selfcare’.
      • Ahli-ahli yang sudah mendaftar boleh menggunakan ‘Tune Talk Selfcare’yang sedia ada.
      • Setelah berjaya log masuk anda akan dapat untuk menukar kata laluan.
      • Sebarang masalah atau pertanyaan boleh emelkan atau bercakap dengan khidmat pelanggan di 03-79490000 atau 13100.

No comments: